Kinderen goed voorbereid naar de basisschool

Thuis meedoen

Samen oefenen

Het effect van VVE is veel groter als ouders thuis meedoen. Van de leidsters krijgt u daarom regelmatig werkbladen met plaatjes mee die bij een bepaald thema horen. Samen met uw kind kunt u deze plaatjes thuis bekijken en de woorden oefenen die erbij horen.

Bij de peuterspeelzalen van SKOS/SSP en Haarlem Effect krijgt u het speciaal voor VVE Haarlem ontwikkelde mapje Peuterpraatjes. Aan de start van elk thema krijgt u voor dit mapje een setje werkbladen. Hierop staan tips voor thuis en liedjes en boekjes die u met uw kind kunt zingen en (voor)lezen. De plaatjes kennen de kinderen al van de peuterspeelzaal. Elk thema heeft bovendien een praatplaat. Samen met uw kind kunt u deze bekijken en praten over wat er te zien is op de tekening.

Door samen thuis te oefenen zult u merken dat uw kind sneller nieuwe Nederlandse woorden leert. Dit draagt bij aan de taalontwikkeling. Daarnaast is het natuurlijk heel gezellig om samen te praten over wat uw kind allemaal op de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf doet.

Hieronder staan allerlei tips om uw kind taalvaardiger te maken. Spreekt u thuis een andere taal? Onderstaande activiteiten kunt u dan het beste in uw moedertaal doen.

Taal- en voorleestips

Op ooghoogte met uw kind

  • Als u op ooghoogte zit tijdens het spelen en praten met uw kind kunt u beter zien waar uw kind naar kijkt. Zo kunt u ontdekken waar uw kind belangstelling voor heeft en kunt u daarbij aansluiten. Zo krijgt u écht contact met uw kind.
  • Kijk uw kind aan als het iets wil zeggen. Hierdoor toont u belangstelling en moedigt u uw kind aan om te praten.

Praat en herhaal

  • Praat niet te moeilijk of te makkelijk tegen uw kind. Zorg ervoor dat de dingen die u zegt, aansluiten bij wat uw kind kan begrijpen.
  • Praat niet te snel tegen uw kind. Herhaal woorden of zinnen. Herhalen is heel belangrijk in het leren van taal.
  • Blijf zelf correcte zinnen maken. U zult zien dat uw kind het goede voorbeeld overneemt.

Vertellen wat je doet

  • Koken, afwassen, baby verschonen: alles is interessant en overal kun je bij praten. Vertel uw kind steeds wat u aan het doen bent.
  • Doe samen activiteiten (bijvoorbeeld naar de kinderboerderij) en praat hierover. Daarbij kun je heel veel handelingen benoemen!
  • Benoem de voorwerpen die u gebruikt en vertel wat u ermee gaat doen. Geef uw kind ook kleine opdrachtjes.

Vertellen wat er gaat gebeuren

  • Vertel wat er in de nabije toekomst gaat gebeuren. ‘We gaan een broodje eten en dan ga je lekker slapen.’ ‘Straks gaan we naar buiten, maar eerst gaan we het speelgoed opruimen.’
  • Maak gebruik van routines: gebeurtenissen die zich steeds in dezelfde volgorde herhalen zoals naar bed gaan, in bad gaan en tanden poetsen. Benoem steeds de activiteiten die daarbij horen. Daardoor leert uw kind deze woorden steeds makkelijker te onthouden en gebruiken.

Praat over gevoelens

  • Taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling zijn sterk met elkaar verbonden. Het is belangrijk dat een kind leert om over gevoelens en gedachten te praten. Praat daarom over uw eigen gevoelens en gedachten. ‘Mama was bang voor die grote geit op de boerderij. Jij niet hè? Jij durfde hem te aaien. Dat vind ik heel stoer van jou.’

Dagelijks voorlezen

  • Lees liefst elke dag een boekje voor!
  • Kies een boekje dat past bij de leeftijd van uw kind. Peuters zijn dol op aanwijs- en benoemboekjes, boeken met deurtjes en flapjes, boekjes met weinig tekst, felgekleurde tekeningen en prentenboeken.
  • Lees het boekje vooraf een keer zelf door. Dan weet u waar het verhaal over gaat. U kunt het verhaal ook in uw eigen woorden vertellen.

Samen lezen

  • Bekijk het omslag van het boekje en vraag uw kind waar het verhaal over zal gaan.
  • Geef uw kind de kans om tussendoor vragen te stellen en stel zelf ook vragen.
  • Soms is praten over een of twee plaatjes al voldoende. Het gaat er vooral om dat u samen met het boekje bezig bent.

Bibliotheek

  • De Bibliotheek in uw woonplaats of gemeente organiseert vaak allerlei leuke activiteiten voor heel jonge kinderen. Het lidmaatschap voor kinderen tot 18 jaar is gratis. Maak hier gebruik van!
  • Via de website www.bibliotheekzuidkennemerland.nl kunt u samen de digitale prentenboeken van Bereslim bekijken.

Liedjes zingen

  • Cd’s en dvd’s met liedjes kunt u op allerlei momenten gebruiken. Gebruik hierbij gebaren om dingen uit het liedje uit te beelden. Dit helpt uw kind om de teksten te begrijpen.
  • Op internet kunt u veel filmpjes vinden met kinderliedjes, maar ook de Bibliotheek heeft cd’s met liedjes.

Bron: Tips voor Taal. Hoe stimuleer je de taalontwikkeling van je kind? Nederlands Centrum Jeugdgezondheid Utrecht & NSDSK Amsterdam.

Leuke boekjes voor peuters

  • Knuffel – J. Alborough
  • Groot en klein – E. Bennett/J. Chapman
  • Dikkie Dik Naar het strand – J. Boeke
  • Dikkie Dik Pleisters plakken – J. Boeke
  • Kerstmis – D. Bruna
  • De tuin van Nijntje – D. Bruna
  • Nijntje in het museum – D. Bruna
  • Stoeprand Stop – D. Bruna
  • De spin die het te druk had – E. Carle
  • Rupsje Nooitgenoeg – E. Carle
  • Wat eten we vandaag – E. Carle
  • Waar is mijn sok – M. ten Cate
  • Grote Beer Kleine Beer
    J. Chapman/D. Bedford
  • Muis op de peuterspeelzaal – L. Cousins
  • Sinterklaas – C. Dematons
  • Dank u Sinterklaasje – I. Frederiks
  • Grote slaapboek – G. van Genechten
  • Kleine muis zoekt een huis – P. Horácek
  • Dag! – N. Kaufman
  • Jop en Boeboe – E. van der Linden
  • Blauwtje en geeltje – L. Lionni
  • Mijn trui – A. Poussier
  • Wat nu Olivier? – P. Root
  • Goedemorgen Meneer stukjes –
    H. van Rossum
  • Kom uit het ei kleintje – Shen Roddie
  • Kuiken met waterpokken – Shen Roddie
  • De bakker – L. Slegers
  • Tijn op de fiets – B. Sluyser
  • Dotties eieren – J. Sykes
  • Een boek – H. Tullet
  • Plons! – M. Waddell
  • Waar ben je kleine beer? – M. Waddell